Antioxidanten in overvloed


ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity) is een door het Ministerie van Landbouw van de Verenigde Staten goedgekeurde standaardtest om de hoeveelheid antioxidanten in voedsel te meten. De test werd ontwikkeld door Dr. Guohua Cao, een arts en chemicus die werkte bij het Nationale Instituut in Baltimore.

Antioxidanten bevinden zich voornamelijk in groenten, fruit, volkorenprodukten en noten. Ze beschermen het lichaam tegen verschillende ziektes. Antioxidanten zijn onder andere vitamines en mineralen die een gunstige uitwerking hebben in ons lichaam. In het lichaam zijn schadelijke stoffen actief, de vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen lichaamscellen aantasten, bijvoorbeeld door een reactie aan te gaan met het DNA, ons erfelijk materiaal. 

Antioxidanten beschermen het lichaam door een reactie aan te gaan met de vrije radicalen waardoor ze onschadelijk worden gemaakt. Zo leveren ze een bijdrage aan het voorkomen van kanker, hart- en vaatziekten en de gevolgen van bepaalde verouderingsprocessen. Antioxidanten gaan celveroudering tegenZe spelen een positieve rol in de opbouw van het immuunsysteem van ons lichaam en dragen bij tot bescherming van het hartvaatstelsel door de remming van oxidatie van cholesterol.

De bekendste antioxidanten zijn de vitamines A, C, E, en beta-caroteen, en de mineralen zink en seleniumSelenium komt nog nauwelijks voor in de Nederlandse bodem, dus dat kun je alleen nog binnenkrijgen met voedingssupplementen. Of natuurlijk door het eten of drinken van Goji bessen(sap). Naast grote hoeveelheden vitamine C en andere antioxidanten, bevatten de Goji bessen ook grote hoeveelheden selenium en andere waardevolle voedingsstoffen.

Er is berekend dat we ongeveer 3000 - 5000 ORAC-eenheden per dag nodig hebben, voor een optimale gezondheid.

Jammer genoeg eten de meeste mensen niet voldoende groente en fruit, of eten ze niet de juiste soorten, of eten ze te eenzijdig waardoor de aangeraden hoeveelheid antioxidanten niet behaald wordt. Om een voorbeeld te geven: om de aanbevolen ORAC-eenheden met appels binnen te krijgen, zou je iedere dag ruim 2 kilo appels (ongeveer 22 appels) moeten eten.

Zoals je kunt zien in onderstaande tabel, zal het eten van slechts
20 gram Goji bessen voldoende zijn om te voldoen aan aanbevolen dagelijkse ORAC-eenheden! Het blijft natuurlijk ook belangrijk om voor voldoende afwisseling te zorgen in je voeding. Gevarieerde maaltijden worden aanbevolen. Ieder voedingsmiddel bevat namelijk verschillende voedingsstoffen in verschillende hoeveelheden. Door variatie in het menu is de kans het grootst dat het lichaam van alle voedingsstoffen voldoende krijgt.

Superfoods zijn een aparte groep van voeding die in de natuur voorkomen, veelal vanuit het (sub)tropische klimaat. Ze zijn per definitie schaars aan calorieën en rijk aan een diversheid van (micro) voedingsstoffen. Het zijn vaak superieure bronnen van anti-oxidanten en diverse essentiële en niet-essentiële voedingsstoffen. Kunnen daardoor een in het westen nog onderschatte belangrijke aanvulling vormen op uw dagelijkse voeding. Omdat de voeding zodoende medicijn zal gaan vormen preventief tegen tal van ziekten.

De basis voor een gezonde, evenwichtige voeding die het Nederlands Voedingscentrum met de Schijf van Vijf aanbeveelt is onderhevig aan verandering maar belangrijk blijft de variatie. Denkende bijvoorbeeld een ruime hoeveelheid fruit, groenten, rijst, peulvruchten, brood, aardappelen, pasta. Aangevuld met eieren, vlees, vis, wat zuivel, quinoa, vleesvervangers, cocosolie, en ouderwets wat roomboter zou volgens de laatste wetenschappelijke inzichten best wel eens goed kunnen zijn voor de gezondheid. Zo gek was die volkswijsheid nog niet.

Vermijd eenzijdig voedsel en probeer steeds de juiste combinaties te vinden voor een optimale gezondheid.

Overzicht van ORAC-waardes:


Fruit ORAC Score

Gram nodig tot ADH

Goji Berry 25.300 20
Bramen 7.700 65
Gedroogde pruim 5.770 87
Bosbes 4.460 112
Granaatappel 3.307 151
Rozijnen  2.830 177
Blauwe bes 2.400 208
Rode Framboos 2.400 208
Zwarte bessen 2.036 246
Aardbeien 1.540 325
Noni Fruit 1.506 332
Pruim 949 527
Sinaasappels 750 667
Kersen 670 746
Rode druiven 739 677
RodeGrapefruit 495 1010
Grapefruit 460 1087
Appel 218 2294
Banaan  210 2381
Peren 134 3731
Watermeloen 100 5000
Groenten ORAC Score Gram nodig tot ADH
Knoflook 1939 258
Spinazie 1.770 282
Gestoomde Spinazie 909 550
Gele pompoen 1.150 435
Spruiten 980 510
Alfalfa spruiten 930 538
Broccoli stengel 880 568
Broccoli bloemen 890 562
Bieten 840 595
Avocado 782 639
Rode Peper  710 704
Gebakken bonen 503 994
Uien 450 1111
Mais  400 1250
Erwten 375 1333
Eierplant 390 1282
Aardappel 300 1667
Zoete Aardappel 295 1695
Kool  295 1695
Bloemkool 385 1299
Wortel 210 2381
Tomaat 195 2564
Komkommer 60 8333
Overige ORAC Score Gram nodig tot ADH
Pure Chocolade 13.120 38,1
Melk Chocolade 6.740 74,2
Rooibos thee (200ml) 750 133


Link Tip: Hart beschermende Cacao